Focus & “Massive Action”.
05 nov 2015

Focus & “Massive Action”.

Hallo wereld, wij zijn Koachz. Dit is onze eerste blog voor onze online aanwezigheid. Je zal hier berichten van ons lezen die zijn geinspireerd op basis van onze ervaringen met de clienten die we spreken. We zijn al heel wat jaartjes bezig en hebben inmiddels aardig wat ervaring opgedaan met alles wat we meemaken. We zijn enthousiast om deze website in de lucht te zetten. We gaan de uren uitbreiden dat we met clienten kunnen spreken en zullen functionaliteit toevoegen die vernieuwend zal zijn in de wereld van life coaching. In dit eerste blogbericht zullen we het hebben over wat in de praktijk heeft geleid tot Koachz, tot deze website en deze eerste blog: Focus.

Inzoomen
Focus geeft aan dat we ergens nauwkeurig naar kijken. Dat we inzoomen op een aspect uit een groter geheel. Het zorgt ervoor dat we ons afsluiten van zaken die er niet toe doen. Als het ware zetten we oogkleppen op en richten we ons op iets wat belangrijk is of gedaan moet worden. Zo waren we al een tijd bezig met coachen van mensen die met ons in aanraking kwamen of specifieke vragen hadden en hebben we eigenlijk nooit de tijd genomen om het bedrijf formeel op de kaart te zetten. Focus op een visie, een plan en de uit te voeren stappen bij hetgeen we tot stand willen brengen zet ineens allerlei zaken in gang. Focus zorgt voor duidelijkheid. Een visie die eerst alleen maar een idee of een gedachte is wordt een beeld dat steeds scherper wordt. En met een scherp beeld kan je natuurlijk veel meer. Daarin zijn details zichtbaar die noodzakelijk zijn om iets uit de klei te trekken.

Niet alleen inzoomen
Wanneer je focus brengt op zaken die je in gang wil zetten leg je de aandacht bij het onderwerp van belang. Echter om dat onderwerp onder de loep te nemen moet je vaak verschillende aspecten rond het onderwerp duidelijk zien te krijgen. Zo moesten wij nadenken over een website, blogberichten, marketing, een vaste eigen locatie waar we standaard mensen gaan ontvangen, visie, innovatie binnen het vakgebied en nieuwe kansen in een bestaande markt. Dat kan je niet bepaald focus noemen. Want je gaat volledig de breedte in, maar wel binnen het onderwerp waar je verder in wil. Je zoomt als het ware even uit om te zien wat er allemaal omgaat met betrekking tot je gekozen onderwerp.

Momentum en ‘Massive

Action’
Het uitwerken van al die zaken leidt ertoe dat je heel veel zaken kan regelen en dat je ineens heel veel belangrijke zaken voor elkaar krijgt. Doorpakken is dan uiterst belangrijk. Iedereen kent vast het voorbeeld van een enorme rots die weggerold moet worden. De eerste millimeters tot centimeter kosten de meeste kracht. Wanneer de rots eenmaal begint te rollen wordt het makkelijker. Focus zorgt voor het momentum van de eerste paar millimeters tot centimeters en zet zaken letterlijk aan het rollen en in gang. Een enorme krachtsinspanning of een toewijding van tijd, talenten en middelen is noodzakelijk om succes te brengen. ‘Massive Action’ om de boel aan te jagen! Op welk vlak dan ook. De meeste mensen haken af voordat de steen begint te rollen. Vaak zeggen ze er alles aan gedaan te hebben, behalve dan net datgeen wat ze moesten doen omdat er niet genoeg focus was om te zien waar het om ging. Het starten van een bedrijf vergt een enorme inspanning en focus om het product of de dienst klaar te krijgen en in de markt uit te rollen, om plannen te maken, klanten te vinden, personeel te werven en dan ook nog eens te innoveren.

Een relatie of het opvoeden van een kind vergt enorm veel focus en aandacht in de beginfase om een goede start te maken en een fundament neer te leggen.  Relaties, personen in de relatie en kinderen groeien en veranderen, het vergt focus om problemen die ontstaan weer op te lossen.

Aard van het beestje
Het lijkt zo logisch wanneer ik het nu uitwerk in dit bericht of wanneer je erover spreekt en toch zijn er zoveel mensen die verwachten dat dingen simpelweg gebeuren omdat ze er in het algemeen mee bezig zijn of er af en toe aandacht aan geven. Keer op keer blijkt weer dat het een van de pilaren van een fundament moet zijn om dingen gedaan te krijgen. Het is de aard van het beestje die steeds weer terugvalt in oud gedrag. Straks komt de kersttijd en het nieuwe jaar er weer aan. De tijd dat naast de kerstdinners en de cadeaus ook de oliebollen weer op tafel kamer. En met die oliebollen ook weer de voornemens en doelen voor het nieuwe jaar.

Hoe vaak heb je niet tegen je zelf gezegd:

Ik moet eigenlijk afvallen
Ik moet eigenlijk meer tijd aan mijn relatie besteden
Ik heb eigenlijk meer geld nodig
Ik moet eigenlijk mijn website in de lucht zetten
Ik moet eigenlijk nieuwe contacten bellen om klanten te werven

Overtref de verwachting
De mensen die succesvol zijn in het behalen van die doelen gedurende het jaar zijn degenen die er echt aandacht en focus aan hebben gegeven. De mensen die hun eigen verwachtingen hebben overtroffen en hebben gezegd ‘er is geen alternatief’, ‘het moet gewoon gebeuren’. ‘Indien nodig creëer ik mijn eigen weg om er te komen en excuses zijn geen optie. De mensen die in de eerste dagen, weken en maanden zoveel krachtinspanningen hebben geleverd om zichzelf ervan te overtuigen dat ze de doelen kunnen bereiken zullen uiteindelijk de doelen behalen. En dan nog zijn er mensen die terugvallen in oud gedrag en teruggaan naar de aard van het beestje. Zij die zichzelf hebben overtroffen door te focussen op datgeen wat ze werkelijk willen bereiken zullen nieuwe ontdekkingen doen en hun persoonlijkheid ontwikkelen naar nieuwe niveau’s. Succes!

 


Comments

  1. Leuke website. Veel informatie. Ik zou me bijna aan willen melden. Jammer maar de afstand houdt me tegen. Succes!

    P.s Bij extreem inzoomen en onder de loop nemen, zou ik het veranderen in ; inzoemen en onder de loep nemen.

    • Bedankt voor de tip! Nederengels trap ik steeds weer in. Heb de Van Dale er nu bij gepakt. De afstand hoeft overigens helemaal geen probleem te zijn. We coachen mensen gewoon via de telefoon of op skype en we hebben ook inbelmogelijkheden voor online sessions. Zo hebben we een aantal cliënten in de V.S. bijvoorbeeld.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

vijf × 2 =